«Βίαιη στροφή προς τα δεξιά»
Συνέντευξη του Γ. Καραμπελιά στη Λ.Χ. Θωμά - 10/12/2008
από τα επεισόδια
>>Η μαζικότητα εκείνης της εποχής δεν συγκρίνεται με τα σημερινά. Μιλάμε για εκδηλώσεις των εκατό χιλιάδων ανθρώπων. Και οι συγκρούσεις είχαν άλλο χαρακτήρα. Ήταν κυρίως επιθέσεις αστυνομικών και άμυνας του πλήθους απέναντι στην αστυνομία. Δεν υπήρχαν ζημιές περιουσίας. Αυτές είναι φαινόμενο της μεταπολίτευσης. Το πολύ πολύ να κατέβαιναν με τα καδρόνια οι οικοδόμοι και να συγκρούονταν: η Ελλάδα του ‟64 και ΄65 ηταν παγκοσμίως πρώτη σε ημέρες απεργίας, δηλαδή υπήρχε ένα κίνημα με καθαρούς και συγκεκριμένους πολιτικούς και οικονομικούς στόχους. Η σύγκρουση ήταν με εργάτες και οικοδόμους, οι φοιτητές ακολουθούσαν.
>> Το ‟64 έφαγα ξύλο στη διαδήλωση της ΕΦΕΕ για το Βιετνάμ, που την τραγούδησε και ο Σαββόπουλος. Ήταν επί κυβερνήσεως Γεωργίου Παπανδρέου, και αποτέλεσε την πρώτη σύγκρουση με την υποτίθεται δημοκρατική κυβέρνηση. Μόνο αίτημα ήταν να μας αφήσουμε να διαδηλώσουμε προς την αμερικανική πρεσβεία.
>>Τα κινήματα τότε είχαν και αιτήματα αλλαγής των ανθρωπίνων σχέσεων, της κοινωνίας, αιτήματα εθνικοαπελευθερωτικά, οικολογικά... Ήταν καθολικά κινήματα με καθολικά αιτήματα.
>> Το 68, στο Παρίσι, στο Μάη, εμείς διαδηλώναμε και για τη χούντα. Υπήρχαν συγκρούσεις, αλλά δεν είχαν πάρει ποτέ το χαρακτήρα καταστροφής μαγαζιών. Οι επιθέσεις ήταν κατά συμβόλων της εξουσίας, τα οδοφράγματα στήνονταν για τη σύγκρουση με την αστυνομία. Τώρα βλέπεις ότι ο κύριος στόχος ειναι τα καταστήματα.
>>Στην μεταπολίτευση, ένα ανάλογο αποτέλεσε η δολοφονία του Καλτεζά. Έχουμε την εν ψυχρώ εκτέλεση ενός δεκαπεντάχρονου, αν και δεν έχει ίδια τα λοιπά χαρακτηριστικά. Ηταν επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ, δεν υπήρχε συναίνεση από κανένα κόμμα. Παρ όλα αυτά οι εκδηλώσεις είναι πιο μαζικές τις πρώτες μέρες, ώσπου εμφανίζεται - για πρώτη φορά- το γενικευμένο σπάσιμο, συγκεκριμένα στις οδούς Πατησίων και Στουρνάρα, στο Πολυτεχνείο. Και ενώ αρχικά υπήρξε μια μορφή ενός νέου τύπου κινήματος ή υποτιθέμενου κινήματος, καθώς είχαν δηλώσει παραίτηση οι υπουργοί Κουτσόγιωργας και Σκουλαρίκης και είχε υπάρξει προσέγγιση με τα εργατικά συνδικάτα που πλήττονταν από την πολιτική λιτότητας του Σημίτη στην Οικονομία, οι καταστροφές και η επίθεση από τα μέσα και τις εφημερίδες, που ήταν ασυλληπτη, οδηγησε την αγανάκτηση να στραφεί εναντίον μας, και κοντέψαμε να λυντσαριστούμε από τον κόσμο και τις ομάδες περιφρούρησης του ΚΚΕ όσοι είμασταν στο Πολυτεχνείο.
>>Από τότε προσπαθήσαμε να ερμηνεύσουμε την εμφάνιση αυτού του φαινομένου που κορυφώνεται τώρα. Η αντίδραση στην υπαρκτή κρατική καταστολή παίρνει χαρακτήρα αδιέξοδης βίας που όλο και συνδέεται με τη λεηλασία. Ερμηνεύοντας λέω ότι πρόκειται για την κρίση μιας παρασιτικής κοινωνίας, που ως τέτοια παράγει και παρασιτικού τύπου κινήματα. Όλα έχουν καταπέσει, θεσμοί, αξίες, και η εκκλησία τώρα ακολουθεί τον ίδιο δρόμο, δεν υπάρχει νεολαιίστικο αίτημα για αλλαγη της κοινωνίας, και η εξέγερση που ακολουθεί έχει τυφλά χαρακτηριστικά, δεν προτείνει κανένα όραμα κοινωνίας.
>> Το φαινόμενο αυτό δεν είναι ελληνικό. Κατά τη γνώμη μου η Δύση έχει εξαντλήσει τις δυνατότητες να παράγει επαναστατικά κινήματα. Αυτά βρίσκονται εκτός Δύσεως, στη Λατινική Αμερική, την Παλαιστίνη…Και στην Ελλάδα που είναι παράσιτο της Δύσης εμφανίζονται στον κύβο τα φαινόμενα. Όποιος δεν παράγει αξίες δεν έχει και κινήματα που παράγουν αξίες.
>>Σίγουρα θα τα ξαναζήσουμε αυτά. Υπάρχει γενικευμένη κρίση, οικονομική, κοινωνική, η οποία θα οδηγήσει σε επανάληψη, μέχρι να γίνει ένας ολόκληρος κύκλος και να γίνει κατανοητό το αδιέξοδο μιας εξεγερσιακής λογικής χωρίς στόχους. Επίσης, θα οδηγήσει σε ακραία συντηρητικοποίηση της δεξιάς - τα γεγονότα σην Πάτρα είναι χαρακτηριστικά- και η βίαιη αντίδραση της κοινωνίας προς τα δεξιά δεν προμηνύει τίποτε καλό.
>>Δεν πέφτω στη λογική της συνωμοσίας, ότι όλα αυτά έγιναν επειδή δεν είναι πειθήνιος ο Καραμανλής. Αυτός που σκότωσε τον Αλέξη είχε λογική Ράμπο και πολύ σωστά ξεσήκωσε την αγανάκτηση όλων των Ελλήνων. Από την άλλη, κανάλια και εφημερίδες προσπάθησαν να εκμεταλλευτούν, υποδαυλίσουν και κατευθύνουν αυτή την αγανάκτηση. Κανάλια που μέχρι πρόσφατα έλεγαν τους αναρχικούς τρομοκράτες μιλούν τώρα για «δίκαιη οργή». Το νεκρό παιδί σκυλεύτηκε για τα συμφέροντα των νταβατζήδων, που το χρησιμοποίησαν στον πόλεμο μεταξύ ομοίως αχρήστων και ανικάνων πολιτικών κομμάτων.
http://www.skai.gr/master_story.php?id=103436
1 σχόλιο:
Από τον Καραμπελιά δεν περίμενα να ακούσω και τίποτα σοβαρότερο. Η σύγκριση με τον αμερικανοκίνητο Μάη του '68 ο οποίος δεν ήταν τίποτε άλλο από μία απόπειρα των ΗΠΑ να ανατρέψουν τον εθνικιστή Ντε Γκώλ, δείχνει την έλλειψη επαφής με την πραγματικότητα της εξωτερικής πολιτικής των υπερδυνάμεων και των μεθόδων επιβολής της.
Το θέμα της πρόσφατης εξέγερσης στην Αθήνα είναι απλό στην κατανόησή του και δεν χρειάζεται βαθειές αναλύσεις. Οι αναρχικοί των Εξαρχείων είναι ΘΑΜΩΝΕΣ και όχι ΚΑΤΟΙΚΟΙ των Εξαρχείων. Πρόκειται κυρίως για παιδιά πλουσίων οικογενειών από το Παλαιό Ψυχικό ή τα βόρεια προάστια. Τα παιδιά αυτά μεγαλώνουν βλέποντας τον πατέρα τους να κερατώνει τη μάνα τους την οικειακή βοηθό και τη μάνα τους να κερατώνει τον πατέρα τους με όποιον βρει μπροστά της. Γι'αυτό έχουν μέσα τους οργή. Το κακό είναι ότι έχουν και λεφτά. Πολλά λεφτά. Και αυτά τους δίνουν την αίσθηση ότι μπορούν να κάνουν ό,τι γουστάρουν και να μην τιμωρούνται. Έτσι, ξεσπούν στην αστυνομία ως σύμβολο εξουσίας. Ένας τέτοιος πλούσιος νεαρός με βεβαρυμένο παρελθόν (αποβολές από σχολεία, προβλήματα με την αστυνομία) φεύγει με την παρέα του από έναν αγώνα πόλο όπου συμμετείχε σε βίαια επεισόδια και συναντά ένα περιπολικό. Συνεχίζει να ξεσπά την οργή του στους αστυνομικούς, γιατί συμβολίζουν την εξουσία, ό,τι δηλαδή μισεί περισσότερο, επειδή οι γονείς του δεν ασχολήθηκαν αρκετά μαζί του για να του μάθουν να ενσωματώνεται στην κοινωνία. Οι αστυνομικοί πανικοβάλλονται και η κατάσταση οδηγείται στη χρήση όπλων εκατέρωθεν (η πέτρα ή το μεταλλικό τασάκι είναι όπλο εν δυνάμει εξίσου φονικό με τη σφαίρα, εφόσον πετύχει το στόχο του). Κάποιος πέφτει νεκρός. Η οργή των υπολοίπων γόνων πλουσίων -πλην όμως διαλυμένων- οικεγενειών, ξεσπάει αδιάκριτα ενάντια σε ό,τι βρίσκεται μπροστά τους. Και φυσικά, εναντίον των περιουσιών φτωχών εργαζομένων, των ανθρώπων που αυτά τα κακοαναθρεμένα παιδιά δεν έμαθαν ποτέ να σέβονται.
ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ ΦΡΟΥΡΟΥΣ, ΣΤΟ ΕΔΩΛΙΟ ΤΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΘΗΣΟΥΝ ΚΑΙ ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΤΟΥ ΝΕΚΡΟΥ ΑΛΕΞΗ.
Δημοσίευση σχολίου